zondag 3 november 2013

Weer zo'n voorbeeld van 'Het moet toch niet gekker worden' ...

Ik heb een verlenging van mijn gehandicaptenparkeerkaart aangevraagd bij de gemeente waar ik woon. Vervolgens komt er een arts aan huis in opdracht van die zelfde gemeente om te kijken of ik wel in aanmerking kom. Ik kon haar snel overtuigen want als gevolg van mijn ernstige polyneuropathie ben ik rolstoel gebonden. Omdat ik daardoor ook geen auto kan rijden heb ik dus een kaart als passagier. Nu kwam zij met het volgende verhaal: mijn 'toch al overbelaste mantelzorger met een baan' mag mij uitladen op een invalideparkeerplaats met zo'n kaart. Daar moet ik dan in mijn rolstoel op haar wachten, want zij moet z.s.m. een reguliere parkeerplaats gaan zoeken. Ik kan mijzelf niet verplaatsen omdat ik ook geen handfunctie meer heb. De afgelopen dagen heb ik mij intensief verdiept in de wet- en regelgeving, maar kan hier niets van terug vinden. Klopt dit of probeert de gemeente Oosterhout NB ons gewoon de stuipen op het lijf te jagen? Ik heb deze vraag dan ook vandaag bij het ministerie gelegd en zij hebben aangegeven op mijn vraag binnen twee werkdagen te zullen reageren; ben benieuwd. Groeten, Cees

3 opmerkingen:

joohan zei

Dag Cees, ik woon in België. Hier bestaat er maar één (1) soort kaart voor minder-validen en daar mag de auto mee geparkeerd worden op plaatsen voor minder-validen, onafgezien wie er met de auto rijdt. Voorwaarde is dus dat de auto die geparkeert wordt op die voorbehouden plaats(en) de minder-valide moet vervoeren.

Lut zei

Wat je hier schrijft is ook nieuw voor mij Cees. Wat Johaan schrijft klopt in België en je mag ook de wagen op een gewone plaats parkeren met de kaart. Dan hoef je soms geen parkeergeld te betalen( niet overal geldig, altijd ter plaatse te bekijken). Heb zelf een afhankelijke mindervalide zus maar die zou niet gewoon zomaar alleen kunnen wachten, terwijl ik of één van mijn zussen naar een andere parkeerplaats zouden moeten zoeken. Wat een rare regelgeving...

Bregina zei

Hoi Cees,

Voor Sjoerd als bijrijder hadden we hier in Utrecht wel een gehandicapte parkeerkaart gekregen.
We hadden hem in 2011 gekregen.
Na zijn overlijden moest de kaart ingeleverd worden, maar tot dan toe waren er geen wijzigingen en hebben we er steeds gebruik van kunnen maken.

Beetje willekeur blijkbaar bij het beoordelen. Inderdaad het moet niet gekker worden. Hier zit je echt niet op te wachten.